cursor

Tuesday, 7 February 2012

Kau bertudung? Tapi cara kau bertudung?

Yang kurik itu kundi, yang merah itu saga.Hijjab itu pelindung diri, semoga kita sentiasa terpelihara.



Aku dari kecil pakai tudung.. Dulu, pakai tudung tak full. Masuk ja sekolah menengah, mmg permanent la pakai tudung... dulu cara aku pakai tudung tempang kanan tempang kiri, standard la budak sekolah rendah.
 Macam-macam kerenah telah ku jumpa, tapi paling best sekali yang ckp mcm ni dgn aku, “budak hingusan pakai tudung?”.

Dan kenapa aku memilih untuk bertudung? Biar aku kongsikan bersama mengapa aku bertudung.


"..cukuplah Allah menjadi penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik pelindung, maka mereka kembali dengan nikmat dan kurnia (yang besar) daripada Allah, mereka tidak mendapat bencana apa-apa, mereka mengikuti keredhaan Allah. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar."
(Ali -Imran:173-174)





Sebenarnya, reason aku dulu start bertudung sbap aku nmpk kwn aku pakai tudung, aku nmpk cantik ja. time tu aku masuk darjah 3 kalau x silap.. lupa2 ingat ni. Lama sudah kan...
 Then., aku pun start pakai tudung, mmg kena sngt la, kain tudung bole buat mcm2. lap itu, lap ini.. tak perlu nak bawa Sapu tgn kan, haha.


Start aku masuk kelas Kafa time aku darjah 5 kalau x silap,. tapi dri kecil lg aku mmg da belajar agama dgn seorang ustaz kg. Dia ckp suara aku mengaji boleh tahan juga. Entah betul entah tdk. Time tu aku msi kecil lagi..(comel2 ;P) haha..



Tak kurang juga ilmu agama yg aku blajar dari mak aku, memang too much la yg aku hutang dgn mak aku ni kan.. Dulu time sekolah kafa aku mmg slalu dpt nombor satu.. kuiz agama , exam...hafazan.. tapi, cuma satu ja yg aku takut nak bertanding, iaitu tilawah, bukan apa.. aku malu. huhu(menyanyi melalak x malu pula. kan??).. budak2.


Okie. Sekarang cerita bertudung. Aku beruntung sangat dpt kwn2 sk and smk yg baik. peramah.. and bnyk mgajar aku agama. Aku suka pakai tudung , smpai sekarang aku pakai tudung, aku mmg x goes out of style, tapi kadang2 aku sendiri pelik apa fesyen aku ni? nak ikut trend la sngt...



Tudung oh tudung. Sekarang top fesyen Pashmina and Scarf tu... aku pun tak tau mcmana aku boleh suka dgn scarf yg nipis2 nmpk tengkuk tu.. Once aku pakai aku rasa sejuk and selesa... And so on la... aku terus pakai and pakai... Sampai satu saat, seseorang myedar kan aku... Scarf aku nipis.. adoi... (apakah bodohnya aku ji....Plrrrf!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)



Okie dokie... cukup2 la memaki diri sendiri... aku mmg mau ubah style scarf nipis2 tu.. but give me time ok?... aku tengah try to find the best solution for my problem ni.. No need to remind me all the time. (kdg2 sucks juga ba kena sindiran2 tu) tapi mmg salah aku. minta maaf. :D. Thx.



Copy paste org punya status , baca la. best :: Apabila aku bertudung aku merasa ketenangan. Ketenangan yang ku cari selama ini. Diriku tidak sempurna mana, kerana aku insan biasa, yang punya kelemahan, yang punya kekurangan. Aku masih memperbaiki kelemahan diri. Dekatkanlah diri dengan penciptamu, kerana di situ ketenanganmu. Peganglah pada tali yang satu, tali agamamu, kerana tali agamamu tidak akan putus dan ia akan membantumu.

Jadi selepas ini, aku berharap tidak akan ada lagi yang bertanya mengapa aku bertudung. Sebaliknya, ucapkanlah Alhamdullilah apabila melihat perubahanku.


Alhamdulilah. :D

JGN MARAH2 ;;

Doa menghindari rasa marah

اَللَّهُمَّ بَرِّدْ قَلْبِيْ بِالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ وَالْمَاءِ الْبَارِدِ. اَللَّهُمَّ نَقِّ قَلْبِيْ مِنَ الْخَطَايَا كَمَا نَقَّيْتَ الثَّوْبَ الْأَبْيَضَ مِنْ الدَّنَسِ.

Maksudnya: Ya Allah, sejukkanlah hatiku dengan salji, kesejukkan dan air sejuk. Ya Allah, bersihkanlah hatiku daripada dosa-dosa sebagaimana Engkau bersihkan baju putih daripada kekotoran.
(Riwayat at-Tirmizi)

No comments:

Post a Comment








get this widget here